مستند اثبات هر امری به دو راه ممکن است:
راه نخست این که برای امر مورد نظر با تمام ویژگیهایش مستند واحدی ارایه نماییم.
راه دوم هم این که امر مورد نظر را تجزیه کنیم و برای تکتک اجزائش جداگانه مستند ارایه نماییم.
روشن است که در راه دوم، مجموعه مستندات اجزاء، همان کاری را میکند که مستند واحد برای کل میکند.
به سخن دیگر حاصل راه نخست همان حاصل راه دوم است و از این جهت تفاوتی نمیکند.
مراسم عیدالزهراء نیز از این امر مستثنی نیست.
مراسم عیدالزهراء عبارت است از شادی کردن از مرگ دشمن حضرت زهراء سلام الله علیها.
اینک این مراسم را تجزیه و تحلیل میکنیم.
ارکان مراسم عیدالزهراء عبارتند از:
۱- اساس دین بر دوستی خداوند و اولیاء خداوند نهاده شده است.
۲- فاطمه زهراء سلام الله علیها از بزرگترین اولیاء و دوستان خداست.
۳- فاطمه زهراء سلام الله علیها از سوی عدهای از منافقان به شدت مورد ظلم و ستم واقع شده و به همین علت نیز شهید گشته است.
۴- مصداق منافقان یاد شده، عدهای هستند که در تاریخ از آنها نام برده شده است.
۵- سرکرده منافقین یاد شده، عمر بن خطاب است.
۶- لازمه دوستی حقیقی با اولیاء خداوند از جمله فاطمه زهراء سلام الله علیها ناراحت شدن از ظلم به ایشان است.
۷- لازمه ناراحت شدن از ظلم به ایشان، دشمن داشتن ظالمین ایشان است.
۸- لازمه دشمن داشتن ظالمین ایشان، خوشحالی از مرگ دشمن ایشان است.
۹- ضرورت شادی در مرگ دشمن خدا، وابسته به اصل مرگ دشمن ایشان است، اما تاریخ دقیق مرگ دشمن، اثر ویژهای در اصل مسئله ندارد.
10- طبق برخی از مستندات روز مرگ دشمن فاطمه زهراء سلام الله علیها نهم ربیع است.
بر این اساس امور یاد شده، مسلمان واقعی، در این روز شادی میکند و مراسم عیدالزهراء را برپا مینماید.
با اجزاء مراسم عیدالزهراء آشنا شدیم.
اینک مستند این اجزاء را بررسی میکنیم.
اجزاء مراسم عیدالزهراء، مرکب از چند امر کلی (کبروی) و است و چند امر مصداقی (صغروی) است.
امور کلی و قضایای کبروی عبارتند از:
۱- اساس دین بر دوستی خداوند و اولیاء خداوند نهاده شده است.
۶- لازمه دوستی حقیقی با اولیاء خداوند از جمله فاطمه زهراء سلام الله علیها ناراحت شدن از ظلم به ایشان است.
۷- لازمه ناراحت شدن از ظلم به ایشان، دشمن داشتن ظالمین ایشان است.
۸- لازمه دشمن داشتن ظالمین ایشان، خوشحالی از مرگ دشمن ایشان است.
۹- ضرورت شادی در مرگ دشمن خدا، وابسته به اصل مرگ دشمن ایشان است، اما تاریخ دقیق مرگ دشمن، اثر ویژهای در اصل مسئله ندارد.
امور مصداقی و صغروی عبارتند از:
۲- فاطمه زهراء سلام الله علیها از بزرگترین اولیاء و دوستان خداست.
۳- فاطمه زهراء سلام الله علیها از سوی عدهای از منافقان به شدت مورد ظلم و ستم واقع شده و به همین علت نیز شهید گشته است.
۴- مصداق منافقان یاد شده، عدهای هستند که در تاریخ از آنها نام برده شده است.
۵- سرکرده منافقین یاد شده، عمر بن خطاب است.
10- طبق برخی از مستندات روز مرگ دشمن فاطمه زهراء سلام الله علیها نهم ربیع است.
عمده مستند سازی تمامی مباحث کلی و اصلی است.
سیر علمی اقتضا میکند که:
اولا مباحث کلی و اصلی اثبات شود
ثانیا مباحث اصلی (کبروی) یاد شده، مورد پذیرش قرار گیرد
ثالثا مصادیق آن تعیین شده و بر آن تطبیق گردد.
از این رو برای این که انصاف و حق جویی پرسشکننده روشن شود، ضروری است به این پرسش پاسخ داده شود که:
آیا بر فرض اثبات مباحث کلی و کبروی، پرسش کننده میپذیرد که به خاطر مرگ دشمن فاطمه زهراء سلام الله علیها، هر که باشد، و هر وقت باشد، شادی کند یا خیر؟
اگر پرسش کنندهای این آمادگی را اعلام کند که بر فرض اثبات کلیات و کبریات، در مرگ دشمن فاطمه زهراء سلام الله علیها شادی میکند، ارایه مستند سودمند است.
اما اگر پرسش کننده این آمادگی را نداشته باشد، نشان از عناد او با حق دارد.
پیداست که معاند با حق، اگر هزار مستند و هزاران معجزه هم ببیند دست، از عناد و دشمنی برنخواهد داشت.
انشاء الله پرسش کننده منصفی پیدا شود تا کار ما آب در هاون کوبیدن نباشد.
نخست وارد مباحث کلی میشویم و سپس به اثبات مصداق دشمن فاطمه زهراء سلام الله علیها و روز مرگ او میپردازیم.
بسم الله هر کس حاضر است به ترتیب منطقی که بیان کردیم مستندات شادی در عیدالزهراء را ارایه میدهیم.